פיתוח ציוד בדיקה לתעשיה הרפואית
עיצוב מוצר ופיתוח מוצר

פורסם בנושא

עיצוב ופיתוח מוצר הם חלק מהתהליכים שחייבים לעשות על מנת לקדם רעיון ולהביאו לשוק. תהליכי הפיתוח הם רק חלק מהתהליכים הדרושים על מנת לקדם

עיצוב מוצר כחלק מפיתוח מוצר

עיצוב המוצר בתהליך של פיתוח מוצר הוא תהליך מרכזי ומשמעותי ולעתים אף הקריטי ביותר להצלחתו של המוצר.

אם נתייחס לשווקים של המוצרים שנמכרים לצרכן הסופי, ניתן לאבחן מגמת עליה בחשיבות (ובהתאם משאבים) שחברות מתייחסות לנושא. עם התחרות הקיימת כיום חברות לעיתים יעדיפו להשקיע יותר כסף בעיצוב מאשר לקנות רכיבים איכותיים יותר. עובדה לכך הם מכונות הכביסה, מוצרי החשמל והריהוט שאנו קונים – שנראים נפלא, אבל איכותם לרוב ירודה.

עיצוב המוצר מגיע כתהליך מרכזי בפיתוח המוצר – למשל, לא ניתן למעצב משוגע לעצב לנו קומקום חשמלי לבית בגודל ובצורה לא ידידותיים למשתמש. וגם אם הקומקום שלנו הוא מאיכות מעולה, וכל הרכיבים שם יכולים לעבוד 15 שנים – אם הוא לא יראה טוב בעיני הלקוח הוא פשוט לא ימכר. כמובן הדבר נכון לגבי מוצרי צריכה למיניהם, אבל ישנם תעשיות (כמו התעשייה הצבאית בחלקה ותעשיות רבות נוספות) שהצורה הויזואלית של מוצר לא רלוונטית – כל עוד הוא מבצע את העבודה וטוב!!!.

בין הקיצוניות הקיימת בין תחום העיצוב במוצרי הצריכה, ובין תחום העיצוב הקיים בתחום התעשיות הצבאיות למיניהם (לשם דוגמא) יש הרבה אפור. לשם דוגמא ניקח את סנדלי ה'קרוקס' המפורסמות – שלמרות שהיו מכוערות להפליא ושיטת השיווק הייתה יותר מפה לאוזן ופחות בדרכים המקובלות, נמכרו בכמויות לא צפויות.

נקודה זו ניתן לקחת לדוגמאות נוספות של פיתוח מוצר בעל ייחודיות מסוימת, שתקנה לצרכן ערך מוסף (added value) ובכך הוא יתגבר על ה"פחד" שבלקנות מוצר מכוער. הערך המוסף שהלקוח מקבל מהמוצר אותו הוא קונה, כמו למשל שהנעלים קלות, נוחות, אווריריות וכ"ו, לעיתים יפצה על צורתו הוויזואלית של המוצר.

חשוב לשים לב שלרוב בשביל ליצור ערך נוסף גבוה, יש להשקיע משאבים רבים בפיתוח שעל בסיסו יפותח המוצר. אם נחזור לדוגמא הקודמת של סנדלי ה'קרוקס' המפורסמות ניתן לראות שגם כאן פותח חומר מסוים שמקנה את הייחודיות של הסנדלים. ז"א החברה העדיפה להשקיע כסף בפיתוח חומר מסויים, איכותי, נוח, וכו, מאשר להשקיע בשלב א בעיצוב הסנדל. חברה אחרת יכולה לבחור אסטרטגיה אחרת – סנדל יפה, אבל חומר פחות איכותי. כל חברה והאסטרטגיה שלה, כל חברה ואיכות המוצר שלה, כל חברה ואיך ובמה היא בוחרת להשקיע את המשאבים.

אם נחזור לעיצוב המוצר ונתייחס בהתאם לתעשייה בה אנו מעוניינים לפעול, ניתן להעריך את חשיבות תהליכי העיצוב בפיתוח במוצר. כאן חשוב לציין שתהליכי עיצוב המוצר הם רק חלק מתהליך פיתוח המוצר. ועל מנת להסביר נקודה זו כמו שצריך להבין שתהליך עיצוב המוצר חייב להשתלב יד ביד עם תהליך פיתוח המוצר – ועוד תהליכים רבים אחרים שלא אגע בהם כאן.

לדוגמא: אם במערכת שאנו מעוניינים לפתח חייבים להיות שני מנועים, מאוורר, גוף חימום וגוף קירור, אנו לא נוכל לעצב מוצר ללא התחשבות במיקום הרכיבים במערכת. למעשה ניתן לומר שתהליך העיצוב גם הוא תהליך שעובר פיתוח עד הגעתו למוצר סופי – שהוא למעשה העיצוב הסופי של מוצר. העיצוב מתחיל עם השערות למיניהם היכן ימוקמו הרכיבים הפנימיים ותוך כדי תהליך הפיתוח לא רק שלרוב הרכיבים, וגודלם, ישתנה אלא גם מיקומם במערכת ישתנה. דבר זה לא מאפשר עיצוב מוצר סופי עד למעשה כמעט סיום תהליך הפיתוח כולו.

למרות זאת ישנה חשיבות רבה לעיצוב תוך כדי תהליך הפיתוח. במצב ותהליך הפיתוח ילווה בתהליך העיצוב דגשים יינתנו לגבי השפעות הפיתוח על אופי המוצר. למשל: היכן לא כדאי לשים רכיבים – כך שהשפעתם על תהליך העיצוב יסב נזק גדול יותר מאשר תועלת, היכן 'ניתן לחיות עם מיקום הרכיבים' והיכן אידיאלי למקם את רכיבי המערכת. אפשרויות אלו, כשיוצגו תוך כדי תהליך הפיתוח יתנו דגשים חשובים ומרכזיים שישפיעו רבות על אופי פיתוח המוצר ויפתחו בפני צוות המפתחים נקודות ראות חדשות.

לסיכום. חשיבות העיצוב בפיתוח המוצר היא לרוב קריטית להצלחתו של המוצר. חשוב לייעד את המוצר לקהל היעד עוד לפני תחילת הפיתוח – חשוב לציין שקהל היעד לא חייב להיות צרכן סופי אלא יכול גם להיות משקיע פוטנציאלי, או שותף אסטרטגי או כל גורם חיצוני שיהיה מוכן להשקיע את זמנו וכיסו לקידום המוצר או הפרויקט או החברה.

* אין להתייחס למאמר זה כייעוץ, הנחייה או מתן עצה

כותב המאמר הוא אמיר לניאדו – יזם סדרתי ומנהל המחלקה העסקית

אמיר לניאדו
B-focus מתמחה בפיתוח ועיצוב מוצרים, פטנטים ורעיונות משלב הרעיון ועד מכירת המוצר ללקוח הסופי. החברה בנויה משתי מחלקות מרכזיות – מחלקת הפיתוח והעיצוב והמחלקה העסקית. לקוחות החברה נהנים מעבודה משותפת של שתי המחלקות שונות בכל הקשור לעיצוב ופיתוח מוצרים, לייצור ולשיווק מוצרים ולתהליכים שונים בשרשרת שבין הרעיון ובין מכירת המוצר בשווקי היעד. השירותים מסופקים במקביל ובסנכרון בין מחלקת הפיתוח לבין המחלקה העסקית.

מאמרים
נוספים בבלוג

פיתוח ציוד רפואי
אמיר לניאדו

השלבים וההיבטים בפיתוח מוצר או פיתוח חברה

פיתוח רעיון למוצר, או הקמת עסק, הוא תהליך מורכב שדורש משאבים, צוות מתאים וזמן. יזמים, או עסקים צעירים, לרוב מסתכלים על תהליך בניית העסק, המוצר או הפטנט, מתחילת התהליך ומדמיינים את סוף התהליך.

עיצוב ופיתוח ציוד צבאי
אמיר לניאדו

יזמות עסקית

מה זה יזמות ומה תפקידו של היזם בתהליך היזמות יזם, יזמות, יזמות עסקית, עיצוב ופיתוח מוצר, ייצור מוצרים, כתיבת תוכנית עסקית ובחירת אסטרטגיות, בדיקות ומחקרי

להתחיל בצ׳אט
💬 אפשר לעזור?
שלום
איך אפשר לעזור לך?