תוכנית אלפה: תכנית בסיסית – הערכת התכנות מיזם. עלות משוערת: X ש"ח
רישום פטנט

פורסם בנושא

תהליך רישום הפטנט צריך להעשות לאחר פיתוח המוצר או תוך כדי הפיתוח. חלק אנטגרלי מפיתוח מוצר הוא גילויים חדשים שעליהם חשוב להגן ברישום פטנט

רישום פטנט וחיפוש פטנט כתהליך מתמשך

רישום פטנט כחלק מתהליך של כתיבת פטנט, חיפוש פטנט, וניתוח של דוח הפטנט. במאמר זה אגע בכלליות בנושא חיפוש פטנט ורישום פטנט כחלק מתהליך פיתוח מוצר.

אתחיל משאלה: מדוע ישנם 10 סוגים שונים של מכונות קפה?, האם לכל חברה שמוכרת מכונת קפה יש פטנט?, האם הדבר אפשרי?

שאלות אלו ורבות אחרות ניתן לשאול על פיתוח פטנט ופיתוח מוצר. התשובה לכל השאלות (שדרך אגב משתמעת מאופי השאלות עצמם) היא שפטנט לא רושמים על רעיון – אלא על התכנות מכאנית.

מה זה בעצם אומר?

הכי טוב להסביר בדוגמא: אם יש לי רעיון איך 'להקפיץ' אדם לירח עם טרמפולינה ענקית – האם ניתן לרשום על הרעיון שלי פטנט? – התשובה היא לא. אז על מה כן ניתן לרשום פטנט?. התשובה לשאלה זו היא שאת הפטנט ניתן לרשום על הטרמפולינה הענקית ואיך היא בנויה, מה הפיתוח הייחודי שלה, כך שתאפשר 'להקפיץ' אדם לירח. כנ"ל ניתן להגיד לגבי מכונת הקפה שבאופן עקרוני מכינה קפה. אבל את הפטנט עליה ניתן לרשום על אופי ביצוע הקפה ולכן ניתן לראות מספר רב של מכונות קפה – שלכל אחת אופי פעולה מכאני שונה.

לפני שאמשיך ואתאר את כוחו של פטנט ועל מה כדאי לרשום את הפטנט אני ממליץ להסתכל באתר www.b-focus.com  תחת הכותרת – 'תהליכים', 'תהליכים ליזמים'. ניתן להסתכל בתכנית בטא' על מנת לראות סכמה המתארת את התהליכים הדרושים על מנת לפתח פטנט או מוצר ולבנות לו ערך כספי. הייחודיות בחברת B-Focus היא שהיא משלבת כבר משלב הרעיון את שתי מחלקות החברה – המחלקה עסקית ומחלקת העיצוב והפיתוח ובכך מאפשרת סנכרון והעברת דגשים ממחלקה למחלקה על מנת להגיע למוצר שיענה על דרישות הלקוח המיועד בצורה מקסימאלית.

אז עד עכשיו הבנו שאת הפטנט שיש לי אני לא רושם על הרעיון אלא על התכנות מכאנית. ומכאן נגזר שלא כדאי לרשום פטנט עד שיש לי התכנות מכאנית לרעיון אותו אני רוצה לפתח. כדי להגיע להתכנות מכאנית יש צורך לעשות תכנון מכאני. ובשביל לבצע תכנון מכאני יש לבצע חיפוש פטנטים ואבחון מה קיים ומה לא. אוסיף ואומר (ולא ארחיב בשלב זה) שבשביל לבצע חיפוש פטנטים יש ראשית לקבוע אסטרטגיה עסקית ושיווקית למיזם.

הנקודה שאני מעוניין להבהיר במאמר זה היא שבשביל לרשום פטנט (שיהיה שווה משהו) יש לבצע תהליך ארוך שכולל בתוכו תהליכים עסקיים, שיווקיים ופיתוחיים. תהליכים אלה יובילו את הרעיון משלב הרעיון ועד לשלב שבו יש מוצר בשוק, אבל הנקודה כאן היא שהתהליכים האלה יובילו את הרעיון בתהליך 'בניית ערך כספי לרעיון' – שבתוכו נמצאים תהליכי חיפוש פטנטים, ניתוח פטנטים ולבסוף רישום הפטנט. כדי להבין טוב יותר על מה אני מדבר תסתכלו באתר www.b-focus.com בתהליכים ליזמים המתארים את התהליך הדרוש על מנת לבנות ערך כספי לרעיון. התהליכים משלבים את היזם, כמובן, שמתקדם במקביל לפעולות שנעשות ע"י המחלקה העסקית בחברת B-Focus וע"י מחלקת העיצוב ופיתוח מוצרים. בנוסף מספקת החברה לכל יזם הנחייה לכל אורך התהליך מיועץ עסקי מוסמך מאחד הגופים הממשלתיים בישראל, וזאת על מנת להבטיח ליזם ייעוץ מקצועי ורלוונטי מהתחום.

כפי שציינתי למעלה, אין טעם לרשום פטנט ברגע שיש לי רעיון. על מנת לרשום פטנט שיגן בצורה מקסימאלית, איכותית ומקיפה, יש ראשית לבצע תהליכים עסקיים ופיתוחים שיבהירו ליזם על מה כדאי להגן ובאיזה אופי.

דוגמא שאני מקווה שתבהיר את כוחו של פטנט ועד כמה חשוב לרשום אותו על הדבר הנכון ותוך כדי תהליך הפיתוח היא דוגמא שאני אוהב לתת ליזמים המגיעים אלינו לפיתוח מוצרים. הדוגמא היא מכונת התפירה הביתית המפורסמת שכולנו מכירים. מכונת התפירה היא מוצר המכיל רכיבים רבים שעליהם ניתן לרשום פטנט, למשל אופי הזנת החוט למכונה, או העובדה שיש חוט גם מתחת למשטח התפירה, או לחילופין אופי הפעלת המכונה או המנגנון הפנימי הייחודי למכונת תפירה. כל המנגנונים האלה פותחו תוך כדי תהליך הפיתוח – אז על איזה מנגנון כדאי להגן כך שיכסה כמה שיותר אפשרויות ועדיין לא יעלה הון עתק.

התשובה לשאלה זו היא המחט!!. במכונת התפירה המפורסמת ישנו פטנט אחד ייחודי ופשוט – המחט. המחט במכונת התפירה, בניגוד למה שיהיה מוכר עד אותה נקודת זמן שבו נרשם הפטנט, היא שהחור שלה (שדרכו משחילים את החוט) היא בחלקה התחתון ולא בעליון כפי שהיה עד כה. כוחו של פטנט זה הוא שהוא מונע ממתחרים לפתח מוצר דומה בעל מחט שהחור שלה בחלק התחתון – לא משנה איזה מנגנון מכאני החברה המתחרה תפתח, לא משנה איך יסדרו את החוטים במערכת ולא משנה כל פיתוח אחר – במחט עם חור למטה אסור לאף אחד להשתמש (אלא אם כן קיבל אישור מבעלי הפטנט – אין צורך לציין שאישורים עולים כסף!!). הכח בפטנט החזק והפשוט הזה הוא שאי אפשר לפתח מכונת תפירה זהה קונספטואלית ללא מחט עם חור למטה ולכן היזם במקרה זה מנע ממתחרים לחדור לשוק, ובהתאם הצליח ליצור מונופול מסוים – שגרף לו ולשותפים רווחים נאים מאוד.

לסיכום – בשביל לרשום פטנט שבעתיד ניתן יהיה לעשות ממנו כסף יש להתחיל תהליך עסקי ופיתוחי מסוים ורק תוך כדי פיתוח המוצר, ואבחון נקודות חוזקה, כדאי לרשום פטנט. גם רישום הפטנט צריך להיעשות לאחר ניתוח הפטנטים הקיימים ולימוד וניתוח המערכת שפותחה, על מנת להגן בצורה מקסימאלית על המוצר ובנוסף לא להיכנס להוצאות כספיות גבוהות ומיותרות.

כפי שהמלצתי למעלה, שווה להסתכל באתר www.b-focus.com בתהליכים ליזמים על מנת להבין טוב יותר את התהליכים הדרושים לרעיון או לפטנט להתקדם בתהליך שיגרום לו לרקום עור וגידים ולהיות בעל ערך כספי בשלב מוקדם עד כמה שאפשר.

בכל מקרה – שיהיה בהצלחה בפיתוח הפטנט, הרעיון, המוצר או ההמצאה אותה אתם מעוניינים ליישם.

* אין להתייחס למאמר זה כייעוץ, הנחייה או מתן עצה

כותב המאמר הוא אמיר לניאדו – יזם סדרתי ומנהל המחלקה העסקית

אמיר לניאדו
B-focus מתמחה בפיתוח ועיצוב מוצרים, פטנטים ורעיונות משלב הרעיון ועד מכירת המוצר ללקוח הסופי. החברה בנויה משתי מחלקות מרכזיות – מחלקת הפיתוח והעיצוב והמחלקה העסקית. לקוחות החברה נהנים מעבודה משותפת של שתי המחלקות שונות בכל הקשור לעיצוב ופיתוח מוצרים, לייצור ולשיווק מוצרים ולתהליכים שונים בשרשרת שבין הרעיון ובין מכירת המוצר בשווקי היעד. השירותים מסופקים במקביל ובסנכרון בין מחלקת הפיתוח לבין המחלקה העסקית.

מאמרים
נוספים בבלוג

פיתוח ציוד רפואי
אמיר לניאדו

השלבים וההיבטים בפיתוח מוצר או פיתוח חברה

פיתוח רעיון למוצר, או הקמת עסק, הוא תהליך מורכב שדורש משאבים, צוות מתאים וזמן. יזמים, או עסקים צעירים, לרוב מסתכלים על תהליך בניית העסק, המוצר או הפטנט, מתחילת התהליך ומדמיינים את סוף התהליך.

עיצוב ופיתוח ציוד צבאי
אמיר לניאדו

יזמות עסקית

מה זה יזמות ומה תפקידו של היזם בתהליך היזמות יזם, יזמות, יזמות עסקית, עיצוב ופיתוח מוצר, ייצור מוצרים, כתיבת תוכנית עסקית ובחירת אסטרטגיות, בדיקות ומחקרי

להתחיל בצ׳אט
💬 אפשר לעזור?
שלום
איך אפשר לעזור לך?